zondag 7 januari 2018

goede voornemens



Eigenlijk ben ik tegen goede voornemens, het is uiteindelijk een lijstje van dingen dat na drie weken ergens in je bureau terecht komt. En je denkt er pas aan terug bij het begin van het nieuwe jaar, wanneer je je realiseert dat je geen enkel goed voornemen hebt gerealiseerd. Maar 2017 was een behoorlijk 'crappy' jaar voor me. Ik had natuurlijk een hoop mooie momenten, maar het was in geen geval het beste jaar dat ik ooit gehad heb. Mijn stage viel tegen, mijn relatie zat niet goed, ik verloor een goede vriend door zelfmoord en mijn relatie (die ook al enkele maanden niet goed ging) kwam tot een bruusk einde.

En dus besloot ik dat ik van 2018 een goed jaar ging maken. Alsof je dat allemaal zelf in de hand hebt... Maar ik geloof echt dat je door die beslissing te maken 'nu ga ik gelukkig zijn' of 'nu ga iets aan mijn leven veranderen' je ook effectief een soort kracht uitoefent op je ingesteldheid en dus op de manier waarop je dingen ervaart. De objectieve gebeurtenissen in je leven heb je niet in de hand, maar wel op welke manier je ermee omgaat.

Dus maakte ik voor mezelf enkele 'goede voornemens'.

1. zorg voor jezelf

I know.. Het klinkt enorm zweverig. En het is een enorm ruim. Maar wat ik bedoel is vooral meer zorg dragen voor mijn fysieke lichaam, en dus gezonder worden door goede dingen te eten en misschien een beetje te sporten. Maar anderzijds ook zorgen voor mijn mentale gezondheid. Wanneer ik niet goed in mijn vel zit doe ik soms dingen die ik anders nooit zou doen, om me af te leiden van al die negatieve gevoelens. Bijvoorbeeld heel dronken worden, gewoon omdat het kan en ik me verveel. Of afspreken met mensen die ik eigenlijk liever niet in mijn leven heb. Het belangrijkste is hier: geen dingen doen waar je weet dat je later spijt van gaat krijgen.

2. doe leuke dingen

Simpel, ja toch? Wat ik hier mee bedoel is dat ik gewoon meer dingen wil doen die ik leuk vind. En niet zozeer dingen waar ik goed in ben. Als ik zin heb om met waterverf lelijke vogels te verven dan moet ik dat gewoon doen. Heb ik zin om op een piano te tokkelen en lessen te nemen van een Chinees wonderkind van vijf, gewoon doen. En me geen zorgen maken over vorderingen of ergens goed in zijn. Gewoon, leuke dingen doen, omdat het leuk is.

3. meer mensen leren kennen

Ik heb bijna geen goede vrienden meer. Mijn relatie heeft daar voor gezorgd, maar ikzelf ook. Maar ik wil nieuwe interessante mensen leren kennen. Iemand die obsedeert is door aquariums of iemand die net zoals ik een Murakamicollectie aan het aanleggen is. Nieuwe mensen, want mensen zijn boeiend. En hopelijk worden al die nieuwe mensen ook gewoon nieuwe vrienden.

En dat is het. Momenteel toch, misschien denk ik volgende week nog aan iets anders en dan doe ik dat ook gewoon. Maar dit zijn drie haalbare, mooie voornemens die van 2018 een veel leuker jaar dan 2017 kunnen maken. Niets te concreet, dat lukt me toch niet. ;)
#zelfkenniszeker?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten